Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

12 september 2011

Onderzoek naar games in het onderwijs

De Interfacultaire Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam is bezig met een promotieonderzoek naar het gebruik van games in het voortgezet onderwijs. Hierin is onder andere onderzoek gedaan naar het spelen van games (Frequentie 1550) en het maken van games (Games Atelier).

Op dit moment zijn de onderzoekers geïnteresseerd in het in kaart brengen van de wijze waarop games (spelen of maken) worden ingezet in het onderwijs. Ze zijn daarom we op zoek naar docenten in het voortgezet onderwijs die games inzetten in hun lessen.

De betreffende docenten worden geïnterviewd en er wordt eventueel nog wat aanvullende informatie verzameld via bijvoorbeeld lesobservaties en/of analyses van lesmateriaal. De onderzoekers willen  informatie krijgen over hoe docenten games gebruiken in hun onderwijs. Ze zijn onder andere benieuwd naar welke didactiek docenten hanteren bij het inzetten van een game, welke doelen ze hebben of aan welke leervaardigheden ze ermee willen werken, hoe zit het met motivatie, welke problemen komen ze tegen en wat zien ze als meerwaarde van het gebruik van games in de les.

Het onderzoek moet bruikbare tips opleveren voor docenten die overwegen games te gaan gebruiken, maar nog niet goed weten hoe. Er is immers nog weinig bekend over hoe (en waar) game-based leren ingezet kan worden in het voortgezet onderwijs.

Docenten die meer informatie willen kunnen contact opnemen met Jantina Huizenga, e-mail j.c.huizenga@uva.nl of tel: (020) 525 1594.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten